Wie wordt Leeuw van de Export 2022?

01/09/2022 OM 09:12 - Luc Willemijns
Leeuwvandeexport 010922

14 september komt dichterbij. Dan weten we welke Vlaamse ondernemingen de titel van “Leeuw van de Export” in de wacht slepen. Voor de zes kanshebbers (Belkorn, Twipe Mobile Solutions en XenomatiX in de categorie “Maximaal 49 medewerkers” en Bogaerts Greenhouse Logistics, Kipco-Damaco en Lambo Laboratoria in de cate- gorie “Bedrijven met 50 of meer medewerkers”) zijn er slechts twee awards.

Terwijl bij hen de spanning stijgt, leest u hier rustig hun bedrijfsprofielen. Wie verdient volgens u de prestigieuze exportaward van Flanders Investment & Trade (FIT) en volgt dus Locinox, Molecubes en Sylva, de Leeuwen van de Export 2021, op?

Op 14 september volgt de ontknoping. Dan weten welke Vlaamse exportkoningen hun kroon tijdens de awardshow in Leuven krijgen.

Reserveer uw plek voor de uitreiking op 14 september 2022 in de Leuvense Brabanthal via www.leeuwvandeexport.be.

Categorie “Bedrijven met maximaal 49 werknemers

Belkorn (Diest)

Focus op biologische ingrediënten: die boot mogen voedingsproducenten vandaag niet meer missen. Belkorn uit Diest reserveerde zijn plekje al in 1985 toen ze de eerste biobabykoek in Europa op de markt brachten. CEO Jos Corthouts: “We hielden vast aan onze duurzame visie. Als de biotrend uiteindelijk doorbrak in 2010 stonden wij al sterk.”

Gezonde en lekkere ingrediënten: goed voor de mens, de planeet en van de hoogste kwaliteit. Daar draait het al drie generaties om bij Belkorn. Lang voordat “bio” een ding werd, rolden er al heerlijke biokoeken uit de ovens. Met hun eigen koekjeslijnen BISkids (voor baby’s en kinderen), Noadd (zonder additieven) en Activa (sui- kerarm) én een succesvolle private- labelstrategie is het bedrijf inmiddels uitgegroeid tot een gevestigde waarde in de internationale biomarkt.

De aanhouder wint

Maar de grote doorbraak liet lang op zich wachten. Al lag dat niet aan de vechtlust van de familie Corthouts. “In 1985 was er van een biotrend nog geen sprake. Er was dan ook nog geen markt voor onze babykoekjes in België”, licht CEO Jos Corthouts toe. “Om voldoende afzet te creëren, moesten we ons van bij de start rich- ten op export – eerst naar onze buur- landen.” Dankzij beursdeelnames, actieve prospecties en een rotsvast ge- loof in het potentieel van zijn product verwierf Belkorn traag maar gestaag meer naamsbekendheid in de rest van Europa. Na 25 jaar knokken kwam het VK met de verlossende vraag.

“Een Brits bedrijf contacteerde ons om voor enkele van hun grote merken koekjes te produceren in private label. Dat leidde tot een heuse exportboom naar het VK. Niet veel later raakten we ook binnen in de Russische markt, en nadien ook de Australische.” En zo geschiedde: Belkorn bleef al die jaren de markten bewerken en is nu actief in zo’n dertig landen.

Investeren in innovatie

“Betere koekjes beter bakken, dat was altijd het doel.” Continue inves- teringen in productinnovatie, het productieapparaat en de organisatie an sich leidden tot een serieuze groei in de voorbije vijf jaar. Vooral in het buitenland: meer dan 95% van de omzet komt intussen uit export, met de EU en het VK als zwaartepunten. “We hebben op voorhand de krijt- lijnen getrokken om “lean and clean” verder te kunnen groeien. Al is een personeelstekort momenteel onze grootste bottleneck. Enthousiaste lijn- operatoren en bakkers mogen zich al- tijd aanbieden!”

Trendsetter in strikt gereglementeerde markt

De biomarkt is er een van strenge au- dits en dito wetgeving. “Zeker voor babyvoeding. Om aan alle vereisten te voldoen staat kwaliteitscontrole centraal in ons ultramoderne produc- tiecentrum. Bovendien ontwikkelen we steevast privatelabelproducten in samenspraak met onze klanten zodat ze in lijn liggen met de lokale regel- geving én smaakpatronen. Zo slagen we erin mee te surfen op de biotrend die nu wereldwijd welig tiert. Sterker nog: we hebben mee die golf gemaakt door trouw te blijven aan onze du- urzame visie.” In de komende jaren hoopt Belkorn dieper door te dringen in Ierland, Australië en Nieuw-Zee- land na succesvolle marktintroducties. Ook Duitsland staat op de agenda.

• Locatie: Diest

• Aantal medewerkers: 18 voltijdequivalenten (België)

• Omzet (2021): € 9.427.916,54

• Exportaandeel in de omzet (2021): +95%

• Aandeel niet-EU-landen in de export (excl. het VK): 8%

www.belkorn.com

Twipe Mobile Solutions (Heverlee)

Le Monde, The Daily Mail en The Telegraph. De techspeler uit Heverlee helpt deze – en nog zo’n 80 andere – invloedrijke krantentitels aan hogere lezerscijfers en inkomsten in een turbulente markt. “Goede journalistiek moet blijven bestaan. Met onze techno-

logie kunnen de klassieke nieuwsmedia opboksen tegen de ‘big tech’-platformen”, aldus CEO Danny Lein.

Een gebruiksvriendelijke digitale krant, inzicht in leesgedrag en nieuwsselecties op maat: in een notendop zijn dat de winnende features van Twipe Mobile Solutions’ SaaS-toepassingen. Het laat kranten toe hun brood te verdienen met digitale lezersabonnementen. “Onmisbaar,” vertelt CEO Danny Lein, “zeker nu online platformen zoals Facebook reclame-inkomsten van hen afsnoepen.”

1e mobiele nieuwsapp opende deuren tot de wereld

Samen met mediagroep Corelio ontwikkelde Twipe Mobile Solutions de eerste nieuwsapp voor smartphones en tablets. Een gat in de markt dat al snel andere Vlaamse uitgeverijen en NRC Handelsblad in Nederland aantrok. Een grotere onafhankelijkheid lonkte, en zo kwam de Franse markt op de radar. Danny Lein: “Ouest-France, de grootste Franse krantenuitgever en de vijfde grootste in de EU, koos ons – een kleine Vlaamse techspeler – om de eerste Franse digital only krant uit te werken. L’ Edition du Soir is nu met ruim 10 miljoen maandelijkse lezers de meest gelezen digitale krant in de EU.”

Zo ging de bal aan het rollen. “Samen met het Britse The Times brachten we JAMES tot leven, een digitale butler die gepersonaliseerde lees-lijsten samenstelt voor abonnees.” Een sterk staaltje artificiële intelligentie waarvoor Twipe Mobile Solutions een grote innovatiesubsidie van Google opstreek. “Dit project heeft ons in een jaar tijd naar een hoger niveau gekatapulteerd.” Andere Britse krantentitels dienden zich aan en ook de weg naar de Scandinavische markt opende zich.

Food for thought in the US

Op zijn website deelt Twipe Mobile Solutions waardevolle marktinzich-ten. “Met onze visie op de markt van vandaag en morgen, in combinatie met onze technologie, onderscheiden we ons als thought leaders van de concurrentie.” Ruim de helft van de content die het bedrijf verspreidt, bereikt lezers in de VS. “Daardoor zetten we vlak voor de coronapandemie een roadshow op in de VS, waaruit onze eerste Amerikaanse klant voortvloeide: Advance Local, een zusterbedrijf van Reddit.”

Kwalificeren voor Champions League

Ondertussen is het bedrijf actief in 13 landen, samen goed voor 92% van de omzet. Frankrijk is momenteel de grootste markt, maar Twipe heeft fikse ambities voor het VK en de VS, werkt voor Duitsland aan een groeiformule en richt ooit ook zijn pijlen op Azië. “De komende jaren willen we een tech scale-up uitbouwen die in de Champions League van de nieuwsindustrie speelt, maar trouw blijft aan zijn stevige wortels in Vlaanderen. Zo hopen we ook andere start-ups te inspireren om de Vlaamse troeven uit te spelen: met onze intelligente innovatie, enorme werkkracht en teamspirit kan je groeien, bloeien en internationaal weerklank krijgen.”

• Locatie: Heverlee

• Aantal medewerkers: 28 voltijdequivalenten (België)

• Omzet (2021): € 4.307.149,89

• Exportaandeel in de omzet (2021): 92%

• Aandeel niet-EU-landen in de export (excl. het VK): 9%

www.twipemobile.com

XenomatiX (Leuven)

Innovatieve lasersystemen voor zelfrijdende wagens: XenomatiX uit Leuven heeft met zijn gepatenteerde technologieën de toekomst van de automobielindustrie in handen. Maar deze op en top Vlaamse born global heeft een hoger doel. “We willen een gezond economisch weefsel opbouwen dat de voedingsbodem is voor een betaalbare, comfortabele maatschappij”, licht CEO Filip Geuens toe

Een gebruiksvriendelijke digitale krant, inzicht in leesgedrag en nieuwsselecties op maat: in een notendop zijn dat de winnende features van Twipe Mobile Solutions’ SaaS-toepassingen. Het laat kranten toe hun brood te verdienen met digitale lezersabonnementen. “Onmisbaar,” vertelt CEO Danny Lein, “zeker nu online platformen zoals Facebook reclame-inkomsten van hen afsnoepen.”

Om rijhulpsystemen en zelfrijdende wagens toegankelijker te maken voor het grote publiek, zoekt de automobielsector compactere, betrouwbaardere en betaalbaardere sensoren. “Ons multibeam-LiDAR-systeem voldoet aan die drie criteria”, vertelt Filip Geuens. “Tienduizenden laserstralen detecteren objecten in de omgeving en meten nauw-keurig afstanden.”

Vertrouwen als exportproduct

XenomatiX werkt volop aan de ontwikkeling van Multibeam-LiDAR vanuit zijn hoofdkantoor in Leuven, al was een brede kijk op de internationale markt ingebakken van bij de start. “We zitten volop in de ontwikkelingsfase, waardoor onze productie momenteel nog kleinschalig is. Onze technologie zo goed mogelijk uitleggen en demonstreren, is dus cruciaal. Dat doe je het best door lokaal aanwezig te zijn.” Het bedrijf focust in de eerste plaats op grote automobiellanden als Duitsland, de VS, China, Japan en Zuid-Korea. Met eigen vertegenwoordiging in Berlijn, Detroit en Peking en een distributeursnetwerk in de andere afzetmarkten bouwt XenomatiX alvast aan zijn wereldwijde reputatie. “Krijgen we nu al het vertrouwen van grote autoconstructeurs, dan halen we vlot business binnen als ons product klaar is. Bovendien opent dat deuren: we ontwikkelen ook op maat gemaakte technologie samen met onze klanten.”

Maar kapers op de kust

Ook grote namen uit Silicon Valley gebruiken XenomatiX’ technologie en het bedrijf kan rekenen op verschillende buitenlandse investeerders. “In een sector waar de lat heel hoog ligt, toont die erkenning hoe veelbelovend onze technologie is. We kunnen er een verschil mee maken in de wereldwijde markt. Er liggen dan ook veel concurrenten op de loer. Daarom beschermen we onze technologie uitvoerig met patenten. Een 75-tal tot nu toe.”

Digitaal wegdek

Naast de automobielsector, biedt multibeam-LiDar voordelen voor overheden. “We digitaliseren het weg-dek in 3D en lokaliseren bijvoorbeeld verkeersborden, -drempels en beschadigingen. Zo helpen we overheden te bepalen waar onderhoudsbudgetten in te zetten om de kwaliteit te verbete-ren.” Ook toepassingen voor smart cities, infrastructuur en industrie behoren tot de mogelijkheden, maar “de juiste fit” primeert voor XenomatiX. “Enkel door bewuste keuzes te ma-ken, kunnen we onze groeiambities waarmaken en het topsegment van de markt bereiken. Daarom leggen we ons vooral toe op het digitaliseren van wegen, en in de toekomst nog meer op fietspaden.”

Eén voor allen

Met zijn scherpe focus wil het bedrijf een economisch relevante bijdrage leveren aan onze maatschappij. “We willen met z’n allen een levensstandaard die blijft verbeteren. Daar kunnen – of beter: moeten – we allemaal onze schouders onder zetten. Wij met onze technologie en de werkgelegenheid die we ermee creëren, anderen op hun eigen manier. Als we de Leeuw van de Export binnenrijven, draag ik daarom de prijs op aan elke hardwerkende Vlaming.”

• Locatie: Leuven

• Aantal medewerkers: 23,6 voltijdequivalenten (België)

• Omzet (2021): € 2.101.853,75

• Exportaandeel in de omzet (2021): 76%

• Aandeel niet-EU-landen in de export (excl. het VK): 36%

www.xenomatix.com

Fitxtra 010922

Categorie “Bedrijven met 50 werknemers of meer”

Bogaerts Greenhouse Logistics (Hoogstraten)

Sproeien, oogsten, sorteren, … In moderne glazen serres loopt dat op rolletjes, zeker als ze uitgerust zijn met machines, apparaten en andere logistieke hulpmiddelen van Bogaerts Greenhouse Logistics. “We werken altijd rechtstreeks met klanten en prospecten. Ons ambitieuze team reist de hele wereld rond”, zegt CEO Joris Bogaerts.

Automatisatie van de moderne glastuinbouw – Bogaerts Greenhouse Logistics is de grootste speler in die branche. Zo’n 25 jaar na Joris Bogaerts’ eerste eenvoudige tuinbouwmachine, produceert het groeiende team van metaalbewerkers, monteurs, ingenieurs, etc. vandaag alle installaties inhouse in Hoogstraten. Van daaruit vertrekken de gesofistikeerde systemen naar meer dan 40 landen, waaronder heel wat niet-EU-markten.

Serrebouwer achterna

Om die verre markten te bereiken, kwam een samenwerking met een serrebouwer goed van pas. “Overal ter wereld bouwde die volledig uitgeruste serres en wij gingen mee. Zo kwamen we in landen terecht waar we anders niet zomaar zouden komen, zoals Chili, Australië en Rusland”, vertelt CEO Joris Bogaerts. Zo plantte het bedrijf in alle uithoeken van de wereld zaadjes voor rechtstreekse lijnen en langdurige klantenrelaties. “Eerst voor onderhoud en herstellingen aan onze machines, nadien voor nieuwe projecten en klanten.”

Altijd dichtbij

In een aantal markten, zoals Polen en Rusland, werkt Bogaerts Greenhouse Logistics samen met lokale partners. In China brengen vertegenwoordigers prospects aan en vorig jaar opende het bedrijf een eigen vestiging in Noord-Amerika. “Ruim 30% van onze omzet komt uit die regio, maar de support die onze partner ter plaatse leverde, was onvoldoende. Daarom namen we de touwtjes in eigen handen met een filiaal in Kingsville, Ontario, het hart van het tuinbouwgebied in Noord-Amerika.” Rechtstreekse technische ondersteuning staat centraal in alle afzetmarkten. “Met lokale stocks en een gratis online helpdesk voor

technici schakelen we ruis op de communicatie uit.”

Groot, groter, grootst

Net als zijn klanten, werd Bogaerts Greenhouse Logistics door de jaren heen steeds groter en professioneler. “Anders dan vele concurrenten zetten we al 20 jaar stevig in op schaalvergroting. Zo bedienen we nu makkelijk wereldspelers met serres van 50 hectare.” Maar Joris Bogaerts ziet nog groeipotentieel. “Om onze schaal-

grootte aan te houden, gaan we voor een wereldwijde dekking. In Zuid-Amerika en Saudi-Arabië, bijvoorbeeld, ligt nog veel onontgonnen gebied.” Toch zullen vooral nieuwe technologieën een hoger concurrentieveld openen.

Aan de kop met robotica

Innovatie is de spil van dit engineeringbedrijf in Hoogstraten. Het heeft een tiental octrooien, een eigen R&D-center met testserre, werkt samen met o.a. universiteiten, VLAIO en Flanders Make en er staat een grotere bedrijfslocatie met automatisch magazijn op de planning. “We staan met onze technologie op een kantelpunt naar een hoger niveau. Zo hopen we binnenkort te concurreren met grote internationale spelers zoals Toyota en Panasonic. Ook rond robotica staat er nog heel wat te gebeuren. Wij willen – kost wat kost – tot de top drie van de wereld behoren.”

• Locatie: Hoogstraten

• Aantal medewerkers: 154,04 voltijdequivalenten (België)

• Omzet (2021): € 45.292.953,46

• Exportaandeel in de omzet (2021): 91%

• Aandeel niet-EU-landen in de export (excl. het VK): 43%

www.bogaertsgl.com

Kipco-Damaco (Oostrozebeke)

Kipco-Damaco is de voorbije jaren geëvolueerd van een West-Vlaams pluimvee-slachthuis tot wereldwijde producent en verdeler van kippenseparatorvlees voor verdere verwerking. Jaar na jaar verlegt het zijn grenzen én diept het andere businessunits verder uit. “We zijn durvers die op elke uitbreidingskans springen”, vertelt Iris Vandaele, mede-eigenares en commercial & marketing director.

Het kippenvlees in uw favoriete frituursnack of kookworst? Dat wordt allicht geproduceerd bij Kipco-Damaco, het familiebedrijf waar Iris Vandaele en haar broer Bruno als tweede generatie aan het roer staan. Opgericht in 1964, waren de eerste exportactiviteiten kleinschalig en vooral gericht op de voormalige kolonie Congo. Tot het bedrijf in 2008 de aftrap gaf van zijn wereldwijde verspreiding door een eerste buitenlands verkoopkantoor te openen in Singapore.

Communicerende vaten

Daarna bouwde Kipco-Damaco gestaag een netwerk uit van vier productiesites en elf vestigingen in onder meer Brazilië, India, de Filipijnen en Vietnam. Iris Vandaele: “Die uitbreiding verloopt heel organisch. Dankzij onze goede reputatie in de markt vloeien leads automatisch binnen. Onze klanten praten duidelijk met elkaar over landsgrenzen heen.”

Ondertussen exporteert het bedrijf internationaal niet alleen kippenvlees, maar ook diepvriesvlees, -frieten, -groenten en -vis voor de retail en het foodservicessegment. Zo is de export goed voor 83% van de omzet, met een aanzienlijk deel uit niet-EU-markten. “Ons motto is ‘durven, doen en doorgaan’. We hebben al heel wat watertjes doorzwommen, zoals de vogelgriep, strenger wordende uitvoerformaliteiten en recent de coronapandemie. We blijven doorzetten: zo openden we in 2020 nog nieuwe kantoren in Hongkong en Polen en bereikten we de kaap van 150 exportlanden.”

Global presence, local service

De verkoopkantoren bieden een belangrijke meerwaarde dankzij hun lokale marktkennis en korte lijnen met de vleestechnologen bij Kipco-Damaco. “De lokale medewerkers adviseren onze klanten hoe ze hun verwerkingsproces kunnen optimaliseren en organiseren kostenefficiënt transport. Zo profiteren ze van lokale knowhow en internationale ondersteuning, zonder meerkosten. En met ruim 21 nationaliteiten binnen ons bedrijf zijn wij echte kameleons: Vlaams, maar toch ook internationaal.” De volgende stappen? “Onze afzet verder ontwikkelen in Afrika en Latijns- en Midden-Amerika. Uiteindelijk willen we rechtstreeks aanwezig zijn in elke belangrijke voedingsmarkt.”

Circulair en duurzaam tot op het bot

De corebusiness van Kipco-Damaco was al lang circulair voordat het een hot topic werd. “Al sinds 1982 valoriseren we kippenseparatorvlees, de stukjes vlees die aan het karkas blijven hangen na het versnijden.” Maar ook andere nevenstromen worden gerecupereerd.

“Daarvoor openden we in 2015 zusterbedrijf Empro Europe. Via innovatieve gepatenteerde productieprocessen halen we bijvoorbeeld proteïnes uit veren die dan gebruikt worden als component voor dierenvoeder en aquacultuur.

Daarnaast produceren we er een innovatieve biostimulant voor de akkerbouw.”

• Locatie: Oostrozebeke

• Aantal medewerkers: 56 voltijdequivalenten (België)

• Omzet (2021): € 99.599.544,38

• Exportaandeel in de omzet (2021): 83%

• Aandeel niet-EU-landen in de export (excl. het VK): 62%

www.damaco-group.com

Lambo Laboratoria (Wijnegem)

Lambo Laboratoria is een van de oudste familiebedrijven in Vlaanderen. Ruim 150 jaar ervaring, maar allerminst vastgeroest. Sterker nog: na een strategische herpositionering tot producent van zachte gelatinecapsules gaat het Lambo Laboratoria meer dan ooit voor de wind. “Onze scherpe keuze voor één nichemarkt stuwt al vijftien jaar onze internationale groei”, zegt managing director Uwe Leonard.

Al in 1865 zag Lambo Laboratoria het licht. Met broers Uwe en Michael als bedrijfsleiders is de Wijnegemse wereldspeler inmiddels vijf generaties de trots van de familie Leonard. Hun sterke exportgedreven ambities resulteerden in een versnelde internationale expansie, met vandaag een afzet naar 30 landen.

Kleinere focus,grotere groei

De beslissende stap: een herpositionering in een strak afgelijnde nichemarkt. Uwe Leonard: “We richten ons voortaan uitsluitend op de ontwikkeling van hoogkwalitatieve gelatinecapsules voor de farma- en voedingssupplementensector. Geen massaproductie, maar op vraag en op maat van onze klanten. Hoe complexer de formules, hoe liever.” Vanuit die insteek bouwden de broers het bedrijfsimago verder uit – een strategische keuze die hen geen windeieren legde. “Om aan de stijgende vraag te kunnen voldoen, openden we in 2014 een state-of-the-artproductiesite in Wijnegem en namen we heel wat extra mensen in dienst. Een rondleiding boezemt bij klanten meteen vertrouwen in: we kennen ons vak.” Ondertussen komt 78% van de omzet uit export, waarvan het leeuwendeel in onze buurlanden, Italië en Polen. “In Frankrijk en Polen vonden we al lokale vertegenwoordiging. De andere afzetmarkten bedienen we van in Wijnegem.”

Made in Belgium

Die Vlaamse verankering speelt Lambo Laboratoria bewust uit. “Het is opvallend dat we in het buitenland vaak meer naar waarde geschat worden dan in eigen land. “Made in Belgium” is er een kwaliteitslabel. Met onze productreeks BE-Caps pikken we daar slim op in.” Vorig jaar lanceerde het bedrijf nog de jongste telg in die reeks: BE-Caps VEG, capsules uit 100% plantaardige gelatine in plaats van dierlijke. “Productinnovatie is een van onze speerpunten waarmee we beantwoorden aan consumententrends. Dat doen we met capsules geschikt voor vegetariërs en vegans, maar ook met een halallijn en nieuwe toepassingen voor onze farmaproducten.” Met constante optimalisaties van het productieproces verhoogt het bedrijf dan weer zijn efficiëntie en kwaliteit. “Onze slogan is niet voor niets “We encapsulate your added value”. We dagen onszelf altijd opnieuw uit om toegevoegde waarde te creëren voor onze klanten, die dat op hun beurt doen voor de consument.”

Groei gestoeld op export

Uwe Leonard ziet nog veel groeipotentieel, zowel geografisch als in specifieke marktsegmenten. “In de Europese voedingssupplementenmarkt komt ruim 65% van de omzet uit Frankrijk, Polen, Duitsland en Italië. Om onze business verder te doen groeien, zoeken we nu dus nog partners in Duitsland en Italië. Ook verre markten lonken. Het Midden-Oosten en Centraal-Afrika zijn absoluut verdere verdieping waard.” Lambo Laboratories verwacht verder een wereldwijde doorbraak van BE-Caps VEG en van zijn capsules voor voedingssupplementen voor kleine huisdieren.

• Locatie: Wijnegem

• Aantal medewerkers: 67 voltijdequivalenten (België)

• Omzet (2021): € 16.078.018

• Exportaandeel in de omzet (2021): 78%

• Aandeel niet-EU-landen in de export (excl. het VK): 12%

www.labo-lambo.be

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.