Wordt 2024 een beter ondernemersjaar? Een vooruitblik op de ontwikkelingen waar kmo’s best rekening mee houden in 2024
Joep Hoeks, Chief Product Officer van Exact, geeft tips om hierop te anticiperen
2023 was een uitdagend jaar voor veel ondernemers in België. Hoewel de inflatie in 2023 daalde ten opzichte van 2022, was het consumentenvertrouwen het hele jaar negatief. Ook gingen er in 2023 meer bedrijven failliet dan in 2022 en bleef de krapte op de arbeidsmarkt hoog. Wordt 2024 een beter ondernemersjaar? Nu het einde van het jaar nadert, breekt traditioneel de tijd van vooruitkijken aan. Dit doen we samen met Chief Product Officer bij Exact, Joep Hoeks. In dit artikel vertelt hij welke ontwikkelingen kmo's en hun accountants in 2024 te wachten staan. Ook geeft hij tips om hierop te anticiperen.
Trend 1: “Efficiencywinst is een must om economisch uitdagende tijden de baas te blijven, automatisering is de katalysator”
“Om economisch uitdagende tijden de baas te blijven, is efficiencywinst een must. En ik ben van mening dat automatisering daar de katalysator voor kan zijn”, vertelt Hoeks. “Automatisering maakt het mogelijk meer werk te verrichten in een korter tijdsbestek en met minder mensen. Dit geldt voor zowel operationele, financiële als HR-processen. Automatisering levert je bovendien gestructureerde data op, waarmee je het inzicht in je organisatie kunt vergroten. Neem bijvoorbeeld debiteurenbeheer: een slim automatiseringssysteem laat niet alleen zien hoeveel openstaande facturen je nog hebt, maar stuurt klanten ook automatisch herinneringen om facturen te betalen en doet dat op basis van klantprofielen op de juiste toon. Denk aan een strenge herinnering voor klanten die vaak te laat betalen en een vriendelijke herinnering voor wie normaal gesproken keurig op tijd betaalt. Compleet met geïntegreerde betaallink beschik je zo over een handig instrument om de cashflow te verbeteren en actueel inzicht te houden op je financiële situatie. En met een order- en voorraadbeheersysteem heb je altijd de juiste hoeveelheid producten in huis en weet je precies op welke momenten in het jaar je meer voorraad moet aanleggen om klanten snel te kunnen leveren. Kortom: automatisering helpt je efficiënter te werken, maar ook om beter onderbouwde bedrijfsbeslissingen te nemen en verder te groeien.”
“Bedrijven die innovaties als AI omarmen en tegelijkertijd oog houden voor de ‘persoonlijke touch’ zullen in 2024 succesvoller zijn”
“Ik geloof sterk dat ondernemers technologische innovaties moeten omarmen, maar ook dat zij oog moeten houden voor de persoonlijke touch”, vervolgt Joep. “Bedrijven die hierin de juiste balans vinden, zullen in mijn ogen zowel in 2024 als op lange termijn succesvoller zijn. AI zal mensen niet gaan vervangen, maar het kan wel een waardevolle aanvulling zijn op mensenwerk. Als software zich op eenvoudige, routinematige taken richt, zijn mensen inzetbaar op creatievere posities. Die creativiteit is belangrijk in 2024, het maakt dat je onderscheidend kunt zijn en klanten die ‘persoonlijke touch’ kunt bieden. Creativiteit kun je bij jezelf zoeken, maar ook in samenwerking met andere partijen. Want krachtenbundeling leidt tot dynamische platformen met veel voordelen voor gebruikers. Bij Exact investeren we bovendien volop in User Experience. Want technologische vooruitgang is geweldig, maar het heeft ook impact op ons welzijn. De gemiddelde mobiele schermtijd van Belgen is – schrik niet – zo'n 185 minuten per dag. We weten dat consumenten schermtijd komend jaar willen verminderen en dat kan als toepassingen heel gebruiksvriendelijk zijn en eenvoudig en snel werken. Die trend in gebruiksvriendelijkheid betreft trouwens niet alleen software, maar bijvoorbeeld ook de klantenservice, alles zodat consumenten persoonlijker én efficiënter bereikt kunnen worden.”
“Wees een verantwoorde ondernemer en werkgever: stel doelen op en maak ze meetbaar”
“Ondernemers hebben al langer de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan mens en milieu, maar in 2024 is het belangrijk ook concrete en meetbare doelstellingen op te stellen. Onder andere met oog op de CSRD-wetgeving. Hoewel deze verplichte duurzaamheidsrapportage voor kleinere bedrijven pas na 2026 gaat spelen, zullen zij er indirect eerder mee te maken krijgen, bijvoorbeeld als ze goederen of diensten aan grotere bedrijven leveren. Waar je als bedrijf precies op moet rapporteren zal per sector verschillen, maar in basis zal klimaatimpact een hoofdrol spelen. Ook wij geloven dat we verantwoorde keuzes moeten maken, daarom hebben we bij Exact een breed verantwoord businessprogramma opgesteld dat integraal deel uitmaakt van onze bedrijfsstrategie. Zo is het geen aparte afdeling maar een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Die betrokkenheid van collega's is belangrijk om echt het verschil te maken. In 2030 willen we onze uitstoot met 50% hebben verminderd, ten opzichte van 2019. Begin dit jaar zagen we al dat onze ecologische voetafdruk met meer dan 30% gedaald is. Maar we hebben ook doelen gesteld op het gebied van diversiteit in ons personeelsbestand, ontwikkelingsmogelijkheden en onze bijdrage aan de lokale gemeenschap. Alle collega's hebben bij Exact de mogelijkheid om drie werkdagen per jaar vrijwilligerswerk te doen. Iets waar ik mij persoonlijk ook graag voor inzet. Een ander mooi voorbeeld waarmee we willen bijdragen aan een betere werk-privébalans is onze pilot om een week per jaar vanuit het buitenland te werken”.
Conclusie: “Efficiëntie wordt cruciaal in 2024”
Samenvattend kunnen we concluderen dat efficiëntie hét woord van 2024 is. Hoeks’ besluit: “Zeker, en niet alleen zakelijk gezien. Door in te zetten op automatisering en nieuwe technologieën kun je efficiënter werken. Daarmee blijft er meer tijd over voor andere zaken, zoals creativiteit en persoonlijk contact met klanten, maar ook voor persoonlijke ontwikkeling en een fijne werk-privébalans.”
EXACT BELGIUM B.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.